עו"ד עדי רז, מנהלת הקליניקה המשפטית של מרכז רקמן מתארת את הכנס הבינלאומי בוונקובר שממנו חזרה:

עדי 5

חזרתי לפני מספר ימים מכנס בינלאומי של ארגון ה- IACP   (International Academy of Collaborative Professionals), הארגון הבינלאומי לגירושין בשיתוף פעולה. הכנס התקיים בעיר וונקובר הרחוקה והיפיפייה שבקנדה.

ב"גירושין בשיתוף פעולה", צוות מומחים, עורכי דין ואנשי טיפול, מסייע לצדדים לסיים את הנישואין באופן מקצועי, לא פוגעני וכזה שיאפשר המשך שיתוף פעולה בעתיד בין ההורים בנוגע לילדיהם משותפים. הצוות המקצועי מורכב משני עורכי דין (עורך/ת דין לכל צד), יועצי נישואין (אחד משותף או אחד לכל צד – עו"ס, מטפלים משפחתיים, פסיכולוגים) וכן יועצי ילדים ו/או יועצים פיננסיים במידת הצורך. שילוב עורכי הדין והיועצים בתהליך מספק הגנה משפטית ותמיכה רגשית לכל אחד מן הצדדים. ההליך מבוסס על הסכם כתוב בין בניהזוג ואנשי הצוות ("הסכם השתתפות") בו מתחייבים כולם לפעול לגיבוש הסכם מחוץ לכותלי בית המשפט. במקרהשל הפסקת ההליך על ידי אחד הצדדים, עורכי הדין מחויבים שלא לייצג את הצדדים בהליך משפטי. כך כולם מסורים להשגת הסכם ולמציאת פתרונות המספקים אתצרכי שני הצדדים.

הצוות הרב מקצועי יוצר הליך יסודי, יעיל ותומך למשפחה, תוך מתן מענה כולל לצרכים הרגשיים, ההוריים, המשפטיים והכלכליים. התהליך מהווה מסגרת תומכת ובטוחה ועל כן  סיכויי הצלחתו גבוהים ביותר.

הארגון הבינלאומי של גירושין בשיתוף פעולה עורך כנסים והשתלמויות מתוך מטרה להפיץ את הבשורה בעולם וכן מתוך רצון לתת לעוסקים בתחום כלים פרקטיים להתמודדות ולהתקדמות.

בכנס זכיתי לפגוש כ- 800 אנשי גירושין בשיתוף פעולה, מתחומים שונים (עורכי דין, עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים, רואי חשבון),  מ- 16 מדינות מרחבי הגלובוס, ללמוד יחד, לשמוע אודות אופן קיום ההליך במדינות אחרות וגם לבלות, ליהנות ולהכיר אנשים חדשים. זו הייתה חוויה יוצאת דופן. ההרצאות היו מגוונות ונסבו סביב נושאים שונים הקשורים לגירושין.

כך, למשל, הועברו הרצאות בנושא אופן ההתמודדות עם אנשים החווים גירושין, מתוך הבנה של המצב הנפשי ואפילו הנוירולוגי בו הם נמצאים. כך, למשל, במקרה בו צד החליט על גירושין באופן חד צדדי, ועל כן הגירושין היכו בצד האחר כרעם ביום בהיר. הרצאה נוספת עסקה בהתמודדות עם אלימות במשפחה במסגרת הליך הגירושין בשיתוף פעולה. בהרצאה אחרת ניתנו כלים פרקטיים, מאת קבוצה מטורונטו, הפועלת בתחום מזה מספר שנים, אשר פיתחה פרוטוקולים מפורטים כיצד לנהל את ההליך בצורה הטובה ביותר. מה לשאול, את מי ומתי להעלות נקודות מסוימות שנדרש לדון בהן על מנת להגיע להסדר כולל.

הרעיון מאחורי כל ההרצאות היה אחד – כיצד לעשות את זה הכי טוב שאפשר, כיצד לשתף פעולה בין חברי הצוות. כך, למשל, ערכנו סימולציות בקבוצות, ויצרנו קבוצה יש מאין. אנשים שאינם מכירים כלל, הפכו לאנשי סוד, מה שקירב כמובן בין חברי הקבוצה, ומה שאמור לקרות בקרב חברי קבוצה המטפלים יחד במשפחה. הרצאה שלמה הוקדשה לאופן בו יש לשקף לצדדים את התקווה של הצוות, על מנת שתדבק גם בצדדים, שיאמינו בתהליך.

בשורה התחתונה – ניסינו ללמוד ביחד כיצד להוביל תהליך של גירושין באופן שלא יותיר אחריו אדמה חרוכה אלא משפחה מתפקדת.

שמעתי הרצאות מרתקות וחזרתי מלאה ברעיונות ובמוטיבציה להמשיך ולהטמיע את ההליך בקרב החברה הישראלית.

בראש ובראשונה, לשנות את השיח ולהביא להפנמה הן בקרב עורכי הדין הוותיקים אך בעיקר בקרב עורכי הדין הצעירים, ואף חשוב מכך – בקרב סטודנטים למשפטים, עורכי הדין של המחר, שאפשר גם אחרת. ליטיגציה אינה הדרך היחידה ובוודאי שאינה דרך המלך.

במרכז רקמן ובקליניקה שלנו לסיוע משפטי לנשים בענייני משפחה חרטנו על דגלנו לחנך לערכים של כבוד ושוויון, תוך שמירה על התנהלות אתית ללא דופי. קידום זכויות נשים והגנה על משפחות במשבר גירושין.

היעד – חברה טובה יותר, חברה שבה משפטנים יתנו יד, יסייעו בשעת משבר, חברה בה יפעלו עורכי דין עם נשמה ורגשות, עורכי דין שיודעים שבידם הכוח להכריע גורלן של משפחות ואשר ישכילו לנווט דרכן של אותן משפחות בזהירות ובחוכמה

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו