דיון מיוחד באו"ם – שימוש לרעה בתאוריית ה"ניכור ההורי" בבתי המשפט

מה קורה במקרים בהם נעשה שימוש לרעה בטענות על "ניכור הורי" ,איך זה קורה ולמה?
 
אומרת פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראשת מרכז רקמן, בדיון מיוחד באו"ם:
 
" למעלה מ90% מתלונות ילדים על התעללות נסגרות בעילת חוסר ראיות וללא כתב אישום. כתוצאה מכך, האם מוצגת לרוב כמי שאינה אמינה והאב משתמש בטענות על "ניכור הורי" כמנגנון הגנה מפני ההאשמות בדבר אלימות וכדי לזכות במשמורת על הילד." "במקביל", היא מסבירה, "קיימים בעלי עניין נוספים בליבוי הזירה הבעייתית הזו – כל המומחיות והמומחים, לעיתים מטעם עצמם, בתחום ה"ניכור ההורי" – זו תעשייה שמגלגלת הרבה כסף".
 
וועדת האו"ם למעמד האשה הקדישה, בחודש שעבר, מושב מיוחד כדי להוקיע בצורה גלויה ובאופן פומבי את התיאוריה חסרת הביסוס המדעי, הידועה בשם "ניכור הורי". משפטניות.ים וא.נשי אקדמיה חשפו בפני הקהל הבינלאומי את מגפת ה"ניכור ההורי" שפוקדת בשנים האחרונות את בתי המשפט למשפחה. מגיפה שפוגעת קשות בהגנה על ילדים ועל זכויותיהם ובשוויון מגדרי בתיקי משמורת.
 
תאוריית ה"ניכור ההורי" הוצגה בשנת 1985 ע"י פסיכיאטר בשם ריצ'ארד גארדנר.
התיאוריה טוענת כי הורה מנכר הוא הורה אשר מסית את הילד בצורה מניפולטיבית כנגד ההורה האחר עד כדי כך שהילד ידחה כל קשר איתו.
 
זה המקום להזכיר, שוב – תסמונת ה"ניכור ההורי" היא תאוריה חסרת ביסוס אמפירי. היא אינה מוכרת ע"י ארגון הבריאות העולמי, וגופים מקצועיים בינ״ל כדוגמת איגוד הפסיכיאטריה האמריקני האחראי על מדריך ה DSM דחו אותה.
 
ועדת האו"ם לביעור אפליה כנגד נשים מגנה שימוש בטענות על ניכור הורי בבי המשפט למשפחה, לדוגמא באיטליה ובספרד, בהתחשב בהשפעות המעוותות והמזיקות שיש לכך על רווחתם ומוגנותם של נשים וילדים.
הבעיה אותה מבקש האו"ם להציג היא השימוש לרעה שנעשה, לעיתים קרובות, בתיאוריה, בבתי משפחה למשפחה ברחבי העולם. במקרים בהם ילדים מבטאים פחד מקשר עם אחד ההורים במהלך דיון משמורת, נוטים, לפעמים, בתי המשפט, למהר ולפרש את הפחד כתוצאה של הסתה שעברו הילדים מצד הורה אחד כנגד ההורה ממנו הם חוששים. בהמשך, הם גם עשויים לחייב את הילדים בקשר עם אותו ההורה ממנו הם פוחדים למרות התנגדותם.
 
פרופ' ג'ואן מאייר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מומחית למשפט קליני וחוקרת בכירה בתחום, הציגה בדיון את ממצאי המחקר שלה בנושא שימוש ב"ניכור הורי" בבתי המשפט בארה"ב: "שופטים מאוד סקפטיים לגבי טענות בדבר אלימות שמועלות ע"י אימהות …ילדים מושתקים באופן אוטומטי והעדויות שלהם נתפסות ע"י השופטים כלא אמינות. לפי בית המשפט הילדים עברו מניפולציה ולכן אינם אומרים את האמת לגבי ההתעללות. המהלך הזה גורם למצוקה נפשית קיצונית בקרב ילדים" אומרת מאייר, "עד כדי בעיות בבתי הספר, בריחה ונטיות אובדניות".
 
הוועדה קראה למשתתפות ולמשתתפים בדיון לקדם צעדים למאבק בשימוש לרעה ב"ניכור הורי" בבתי המשפט למשפחה – הכשרות מקצועיות מתאימות של בתי המשפט, העלאת מודעות ציבורית ומעורבות מוגברות של וועדת האו"ם לזכויות הילד בנושאי משמורת.
 
 

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו