דיון מיוחד בלשכת ראש הממשלה בנושא המאבק באלימות נגד נשים

בשבוע שעבר (24 באוגוסט 2022) השתתפנו, ביחד עם ארגוני נשים נוספים, בדיון חשוב ומיוחד בלשכת ראש הממשלה, יאיר לפיד, בנושא המאבק באלימות נגד נשים.

אנחנו מברכות את ראש הממשלה, ואת השרה מירב כהן והשר מאיר כהן על היוזמה חסרת התקדים להקדיש זמן לנושא.

"דווקא בעת הפוליטית הנוכחית, אל מול ההקצנה, ההסתגרות, הנסיגה הקשה בכל היבטי זכויות האדם והדמוקרטיה, חשוב יותר מתמיד לעשות את המהלך הנחשוני של הצטרפות לאמנה הבינלאומית המתקדמת ביותר בהגנה על נשים מפני אלימות מבוססת מגדר.
דווקא נוכח ההליכה לאחור בכל כך הרבה מישורים, ומול התחזקותם של כוחות ריאקציונרים שפועלים נגד כל הישגי הפמיניזם ומטרתם הדרת נשים והחלשתן, יש חשיבות פוליטית עצומה לקבלת המחויבות המשמעותית הכרוכה בהצטרפות לאמנה."

אמרה במפגש פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראשת מרכז רקמן.

עוד הדגישה:

"לא אתעייף מלומר את הדברים שוב ושוב: הצטרפות לאמנה היא הרבה יותר מאשר אקט סימבולי. היא למעשה מפתח לכל: היא מגלמת את כל רשימת הנושאים, הדרישות והבקשות שיעלו כאן במפגש היום. האמנה היא מפת דרכים לכל מה שהממשלה הזו, הממשלה הבאה, וכל אלה שיבואו אחריה, תידרש לעשות בכדי למגר את האלימות נגד נשים ואת האלימות במשפחה. האמנה היא תכנית פעולה מפורטת, הכוללת את כל המהלכים הקטנים והגדולים שעל המדינה להוביל בכדי להגיע לאותה מטרה. היא תחייב רצף של עשייה, לאורך כנסות וממשלות, ולא תאפשר עצירה אחרי תיקון חקיקה כזה או אחר. היא תחשק את כל השחקנים בזירה, קובעי מדיניות ומבצעים, גם כאלה שלא היו לוקחים על עצמם בהכרח מהלכים כאלה. היא תחייב תקצוב מלא של התוכנית הלאומית – הטובה, יש לציין – למניעת אלימות במשפחה מ-2017, ותחייב הליכה מעבר לה, לתקצוב תכנית פעולה למניעת כל סוגי האלימות מבוססת מגדר נגד נשים. היא תמנע כל אפשרות להתחמקות והשתמטות מלקיחת אחריות מלאה מצד המדינה על שלומן וביטחונן המוחלט של כלל הנשים בישראל באשר הן, במרחב הפרטי ובמרחב הציבורית.
הצטרפות לאמנה משמיעה אחריותיות של המדינה על כל המתרחש ביחס לאלימות נגד נשים.
לכן מהלך ההצטרפות – שאתה, רוה״מ לפיד, קידמת בנחישות יחד עם שר המשפטים סער ושר הרווחה כהן – מהלך שהיה צריך כבר להתבצע וכולנו יודעות כיצד ועל-ידי אלו גורמים הוא סוכל – המהלך הזה חייב להיות תנאי בלעדיו אין בכל הסכם קואליציוני עם כל שותפה פוטנציאלית. לכל מפלגה שותפה עתידית חייב להיות ברור שברגע שהדבר יתאפשר מבחינה משפטית – זה יקרה פוליטית, ולא יהיה מקום להכשלה ברגע האחרון.
אנו מצפות שאותה מחויבות למטרה שהפגנת עם כניסתך לתפקיד שר החוץ, תפגין גם כעת בבחינה מחודשת של עמדת היוהמ״שית ביחס להיתכנות המהלך בעת קיומה של ממשלת מעבר, ובוודאי שבהכנסת ההצטרפות לאמנת איסטנבול לכל הסכם קואליציוני עתידי, ובכך תבוא לידי ביטוי קונקרטי מחויבות של ממש לנושא כולו, כפי שמשדר עצם קיומו של המפגש אתנו היום."

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו