פרופ' רות הלפרין-קדרי על בג"ץ בבלי בתכנית "שופטים בשר ודם" בכאן 11

פרופ' רות הלפרין-קדרי מספרת בתכנית "שופטים בשר ודם" (כאן 11, במאי ויוצר נפתלי גליקסברג) על עבודתה כמתמחה של השופט ברק בזמן בג"ץ בבלי נגד בית הדין הרבני הגדול.

בג"ץ בבלי (בג"ץ 1000/92 בבלי נ' בית הדין הרבני הגדול, פ"ד מח(2) 221 (1994)) הוא אחד מפסקי הדין המרכזיים והחשובים בתחום דיני המשפחה בישראל. החידוש העיקרי בפסק הדין הוא הקביעה כי על בתי הדין לנהוג בסוגיות אזרחיות, כולל סוגיית רכוש, לפי המשפט האזרחי. הלכות שיתוף נכסים הן חלק מהדין בישראל ולכן יחולו גם בבתי הדין הרבניים.

"האיש היה קברניט באל-על" מסבירה פרופ', הלפרין-קדרי, "שהשתכר משכורת מאוד גבוהה וצבר הרבה מאוד רכוש…האשה היתה מורה בחצי משרה, שגם עזבה את ההוראה כדי לגדל את הילדים. מקרה קלאסי של מה שמכונה "נישואי עקרת הבית". בית הדין הרבני פסק בהתאם לתפיסה ההלכתית של הפרדה רכושית – " שלי שלי , שלך שלך". 

האשה, ערערה על החלטת בית הדין הרבני ובית המשפט העליון בשבתו כבית במשפט הגבוה לצדק, קבע, כאמור, כי בניגוד לפסיקת בית הדין הרבני הגדול יש לנהוג לפי הלכת השיתוף. כלומר – כל הרכוש שנצבר ע"י בני הזוג במהלך חייהם המשותפים יחולק ביניהם שווה בשווה בעת הגירושין.

*תמונה מתוך "שופטים בשר ודם" , פרק 2, ערוץ היוטיוב של כאן 11.

לצפייה בפרופ' רות הלפרין-קדרי על בג"ץ בבלי בתכנית "שופטים בשר ודם" (החל מדקה 23:50)

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו