שינוי פרדיגמטי בחישוב מזונות ילדים – תפישה הוליסטית  של הילדים והמשפחה גם לאחר פיצול התא המשפחתי

מרכז רקמן לקידום מעמד האשה והכלכלנים פרופ' דניאל גוטליב וד"ר נעמי פרידמן-סוקולר, מציגים תפישה חדשה לחישוב מזונות ילדים כמענה להזמנת משרד המשפטים להשתתף בבחינת הנושא.

התפישה הרווחת היום לחישוב מזונות ילדים מתמקדת ב-"עלות השולית" של גידול הילד.ה. כלומר אותה תוספת להוצאות התא המשפחתי שנוצרת עם היווספות הילד.ה למשפחה. הבעיה בבסיסה של שיטה זו היא שהיא לוקחת כמובן מאליו את כל אותן הוצאות שהורים נדרשים להוציא גם ללא הילד.ה, למשל שכר דירה וחשבונות, ומתייחסת אליהן כאילו הן מובטחות וכבר שולמו. התפישה הזו מתעלמת מכך שהוצאות אלה הכרחיות גם הן כדי לספק את צרכי הילד.ה. לכן, אם אין למשק בית יכולת לעמוד באותן הוצאות בסיס, גם הילד.ה יפגעו.

לעומת זאת, התפישה ההוליסטית אותה מציע מרכז רקמן בשיתוף פרופ' גוטליב וד"ר נעמי פרידמן-סוקולר, מבוססת על ההכרה בכך שהמצב הכלכלי של הילד מושפע ישירות ממצב התא המשפחתי כולו, וילדים לעולם אינם מתקיימים במנותק מהתא המשפחתי בו הם חיים. לכן, יש לחתור למצב בו  גם לאחר פיצול התא המשפחתי לשני התאים המשפחתיים של הילדים תהיה יכולת קיום של מחייה הולמת.

התפישה ההוליסטית לחישוב מזונות ילדים תוצג ותידון בכנס השנתי ה-19 של מרכז רקמן לענייני נשים, משפחה ומשפט בישראל שיתקיים ביום שלישי, 10 במאי, בשעה 16:00 באוניברסיטת בר- אילן.

לקריאת נייר העמדה של מרכז רקמן – מזונות ילדים לקראת תפישה הוליסטית של מחיה הולמת.

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו