בג"ץ הפך פסק דין בן 25 שנה וקבע: אשה שבגדה לא זכאית לחצי משווי הבית שבו גרה

פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראשת מרכז רקמן לקידום מעמד האשה באוניברסיטת בר אילן התראיינה לעיתון "הארץ" בנוגע לפסק הדין בג"ץ, בית הדין הרבני הגדול, לפיו אשה שבגדה בבעלה אינה זכאית למחצית משווי הבית שבו התגוררו.
בכך הפך למעשה פסק דין מלפני כ-25 שנה, שקבע כי במחלוקות על רכוש בין בני זוג נדרש בית הדין הרבני לפסוק לפי הדין האזרחי, שאינו מאפשר להביא בחשבון בגידה בסכסוכי רכוש.

האשה עתרה לבג"ץ נגד פסק הדין של בית הדין הרבני, בטענה שבית הדין הרבני יישם את הדין הדתי על סכסוך הנוגע לרכוש, בניגוד לפסק דין מנחה של בג"ץ.
לפי "הלכת בבלי" מ–1994, הדין הדתי הוא הקובע בענייני נישואים וגירושים, אך בכל הקשור לחלוקת רכוש בין בני הזוג הדין האזרחי הוא המחייב. הדין האזרחי קובע כי ההתנהגות המינית של הצדדים אינה נוגעת לסכסוך על רכוש, וכי "אין להעניש אדם על חלקו בפירוק היחסים על ידי סנקציות כלכליות במסגרת חלוקת הרכוש בין בני הזוג".

השופטים דוד מינץ ואלכס שטיין קבעו כי בית הדין רשאי להביא בחשבון את הבגידה, וכי פסק הדין שלו אינו מצדיק התערבות של בג"ץ. השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט כי יש לקבל את עתירת האשה נגד פסק הדין, והזהיר כי אישורו יאפשר לבתי הדין למנוע מנשים זכויות ברכוש בשל בגידות בעתיד.

פרופ' רות הלפרין-קדרי, מומחית לדיני משפחה וראשת מרכז רקמן לקידום מעמד האשה באוניברסיטת בר אילן, הגדירה את פסק הדין "רעידת אדמה". לדבריה, "השופטים שטיין ומינץ אמנם מנסים להסוות את השלכות העומק בהסתתרותם מאחורי הנמקה טכנית ויבשושית, אך זו זריית חול בעיניים. פסק הדין הנוכחי הוא הפיכה מוחלטת של כל מה שהתרחש ב–25 השנים האחרונות בזירת דיני המשפחה, במערכת שבין המשפט הדתי לאזרחי".

לדברי פרופ' הלפרין-קדרי, תוצאת פסק הדין בלתי נסבלת משום שהדירה נבנתה "במאמץ משותף ובכספים משותפים". היא מזהירה מפני האפשרות שהפסיקה תיצור "לגיטימציה מלאה להכנסת שיקולים דתיים-מוסריים לשאלות אזרחיות של רכוש" ובעקבות זאת תפגע בנשים רבות המבקשות להתגרש.

לקריאת הכתבה המלאה בעיתון הארץ לחצו כאן

להאזנה לראיון בתוכנית קלמן – ליברמן/כאן תאגיד השידור הישראלי לחצו כאן (החל מ-1:31:35)

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו