הזמרת והיוצרת איה כורם נרתמה למאבק למען שמירת ייצוג הולם של נשים בוועדה למינוי דיינים.

קטע שכתבה איה כורם על כתיבת השיר "אשת איש" 

 

איה כורם

צילום: רוני כנעני

"לפני חודש בערך התקשרו אלי מפרוייקט 929. מדובר בפרוייקט שיש לו מטרה אחת – לגרום לכולנו לקרוא את התנ"ך בעיניים חדשות. ישנם 929 פרקים בתנ"ך והחל מדצמבר 2014, האתר מלווה את הקריאה היומיומית במאמרים, דיונים ויצירות של אנשי רוח ואמנים, חילונים ודתיים כאחד. על הצד המוזיקלי הופקד חיים שמש, שהחליט לצוות אמן יוצר לכל ספר בתנ"ך, שיכתוב וילחין שיר בהשראתו. כך קיבל אסף אמדורסקי את ספר "בראשית"קרולינה הנהדרת את "שמות" ושפחתכם הנאמנה, את ספר "ויקרא". מהר מאוד התחוור לי שבניגוד לשני המכובדים האלה, אני קיבלתי חתיכת ספר מבאס. אם בבראשית מסופר על בריאת העולם, גן עדן, קין והבל והמבול, ובשמות יש את סיפור עשר המכות ויציאת מצרים (הלו?? מכירים מישהי שבדיוק יצאה מעבדות לחירות?), בספר ויקרא אין סיפורים. במקום זה יש רשימה ארוכה מאוד של הלכות הקרבת קורבנות (יאי!), דיני שחיטה (ווהו!), איסורים מאיסורים שונים כגון שמיטה, טומאה וטוהרה ויום הכיפורים. אין מה לומר – מלבב ממש. אם נוסיף לזה את העובדה שקיבלתי 60 בבגרות בתנ"ך, אתם מתארים לעצמכם שניגשתי למלאכה בחשש מה.

התחלתי בלהרים טלפונים לכל החברים הדוסים שלי ולבקש פרשנויות מעניינות, מאמרים וניתוחים שיהפכו את הקריאה בספר הזה לחוויה שמחוברת מעט יותר לעולם המודרני. החברים שלי אמנם מקסימים, אבל אחרי שנרדמתי במהלך הצפייה באחת ההרצאות, הבנתי שלא משם תבוא הישועה. נשמתי עמוק ופתחתי את פרק א'. זה נשמע אולי מובן מאליו, אבל עבור אתאיסטית כמוני, הדבר הראשון שתפס את תשומת הלב, הוא העברית. איזה כיף לגלות מחדש שחלק עצום מהביטויים, הפתגמים ומטבעות הלשון שאנחנו משתמשים בהם עד היום מגיעים מהטקסט העתיק הזה. אז איך אפשר לאהוב עברית בלי לאהוב את התנ"ך? אולי אי אפשר.

המשכתי לקרוא. קראתי על מצוות הקרבת הקורבנות (לא מומלץ לצמחונים), על דיני כשרות והמילה ואז הגעתי לפרק על גילוי עריות וגיליתי דבר מדהים: לפי התנ"ך, בגידה היא גילוי עריות והעונש לאישה שבגדה בבעלה חמור יותר מהעונש על גניבה או רצח. ולא סתם – עונש מוות. מאלוהים. בספר שעמוס בהסברים מפורטים איך לכפר ואיזה קורבן להקריב כדי לקבל מחילה על חטא, מסתבר שאין אף קורבן שאת יכולה להקריב על מנת שייסלח לך. חוץ מאת עצמך, כמובן.

כדי להוסיף אש למדורה הזו, נתקלתי בידיעה הזאת, ואז קראתי את המאמר המרתק הזה והבנתי שגורלן של נשים, כאשר הנישואין מתפרקים, מוכרע על ידי מערכת בתי הדין הרבניים שבה מכהנים רק גברים כדיינים (תחתמו על העצומה!!!).

ככה כתבתי את "אשת איש". ואז הלחנתי אותו יחד עם אדם, בשישי אחד אחר הצהריים. לוח הזמנים הותיר לנו בדיוק שבוע וחצי לעבד את השיר, להקליט את כל הכלים ולמקסס, מה שעל פניו, הוא משימה כמעט בלתי אפשרית, אבל עברנו את פרעה וכל זה.

אני מקווה שתאהבו אותו. ואם כן – הנה הוא כאן להורדה:  http://ayakorem.bandcamp.com/

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו