ראיון אישי עם פרופ' רות הלפרין קדרי ראשת מרכז רקמן לכבוד בת המצווה:

1. מדוע החלטת להקים את מרכז רקמן?
כשהגיעה ההזמנה מאת הרב רקמן, הבנתי שזו בדיוק ההזדמנות האולטימטיבית להגשים את "האני מאמינה שלי" ושבדיוק בשביל האפשרות הזו אני נמצאת באקדמיה, האפשרות להשפיע בעולם האמיתי באמצעות העשייה האקדמית. אני מאמינה במחויבות החברתית של האקדמיה, ובאחריות החברתית של אנשי האקדמיה, לרתום את היכולות והכישורים על מנת להניע מהלכים לשינוי ולתיקון של עוולות ושל אי-צדק, או בשתי מילים – לתיקון עולם. הסיפוק היומיומי מעצם העשייה, מהידיעה שעשייה זו אכן משפיעה גם ברמה הכללית וגם ברמת הפרט של סיוע ואף הצלה של ממש של כל-כך הרבה נשים, הסיפוק הזה מצדיק את כל ההשקעה והמאמץ. ואני מודה לשכינה יום-יום על שנפל בחלקי להיות במקום הזה.

2. מדוע בחרת לעסוק בתחום של דיני משפחה ?
בחרתי לעסוק בתחום זה מכיוון שזהו התחום שאפשר לי לשלב את הזיקה שלי לדין הדתי והרצון שלי לעסוק במשפט העברי יחד עם ההשפעה היום יומית של המשפט על החיים. כשהבנתי שהכיוון של הביקורת הפמיניסטית הוא הכיוון שאני רוצה לצעוד בו היה לי ברור שתחום דיני המשפחה הוא המקום המזמין ביותר והנכון ביותר והוא כמובן הבעייתי ביותר במשפט הישראלי מבחינת נשים. בנוסף לכך, הגעתי לתחום גם בזכות מורי ורבי פרופ' אריאל רוזן-צבי ע"ה, שזכיתי ללמוד אצלו דיני משפחה ואישיותו ודרכו האקדמית והמקצועית השפיעה עליי עמוקות.

3. האם האמנת שהמרכז יגיע ויתפתח לאין שהוא הגיע היום?
עם יד על הלב, זו הייתה פנטזיה ואני מאוד שמחה שהיא התגשמה.

4. אם היה לך תקציב בלתי מוגבל, מה היית משנה בעזרתו במציאות הישראלית בתחומי העשייה של המרכז?
נשים בצד את הנושאים שתלויים בהיתכנות הפוליטית כמו הנהגתם של נשואים אזרחיים בישראל. הייתי מזרימה תקציבים להענקת סיוע משפטי בחינם לכול אישה שנזקקת לכך בתחום דיני המשפחה וייצוג עצמאי נפרד לילדים במקרים שהדבר נחוץ. הייתי מכפילה את מספר המקלטים לנשים מוכות ומאפשרת במסגרתם מגורים עם ילדים ללא הגבלת גיל. הייתי מקימה עוד מספר מסגרות לטיפול לגברים אלימים כדוגמת בית נועם. בנוסף, הייתי מנהיגה השתלמויות חובה עבור שופטות ושופטים בנושאי מגדר ובנושא אלימות במשפחה ואלימות כנגד נשים. הייתי מכניסה את הכלי של הגירושין בשיתוף פעולה לסל השרותים הניתנים במחלקות רווחה ברשויות המקומיות וביחידות הסיוע של בתי-המשפט לענייני משפחה.

5. מה את חושבת שההישג המשמעותי ביותר של המרכז?
ההישג המשמעותי של המרכז מחולק לשני חלקים: בראש ובראשונה הוא עצם הנוכחות המשמעותית שלנו בזירת דיני המשפחה בישראל במובן זה שהפכנו להיות שחקן מרכזי כך ששום סוגיה בתחום של דיני המשפחה בישראל לא מתרחשת בלעדנו. במסגרת ההישגים הקונקרטיים, זהו החלק המשמעותי שהיה לנו בתיקון חוק יחסי ממון (תיקון משנת 2008), הקדמת מועד איזון המשאבים והעלאת גיל הנישואין מ17 ל18 ב2013.

6. האם יש רגע היסטורי של המרכז שזכור לך במיוחד? 
האזכרה שהתקיימה ביום השנה לפטירתו של הרב רקמן בניו- יורק בה הצגתי את פועלו של המרכז וראיתי בבירור כיצד אנחנו באמת מגשימים את חזונו ואת מורשתו של הרב רקמן. רגע זה היה בהחלט רגע מרגש ומשמעותי עבורי.

7. מה את מאחלת למרכז רקמן בעתיד ולכבוד הבת מצווה?
אני מאחלת למרכז, המשך שגשוג ופריחה, המשך השפעה מבורכת על החברה הישראלית בכלל ולקידום נשים והגנה על ילדים בפרט. אני מאחלת לנו שנצליח להגשים את תוכניות ההתרחבות שלנו ושנוכל להשקיע את כול מרצנו וזמננו בעשייה האמיתית מבלי שנצטרך לדאוג למשאבים הכלכלים.

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו