רישיון נשק – רק לאחר בדיקת רקע לאלימות במשפחה

עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן השתתפה  בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכנסת לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי בראשות חה"כ פנינה תמנו שטה. הדיון עסק בתיאום בין האגף לרישוי כלי ירייה לבין גורמי הרווחה למניעת אלימות במשפחה.

מתוך הדברים שאמרה בדיון:

"הגם שעדיין בישראל רישיון לנשק אינו זכות מוקנת מדיניות חלוקת הנשק השתנתה דרמטית . לצערי, ביחד עם הגדלת ההיקף של מתן הרישיונות לא התחדדו מנגנוני הביקורת. מה שלא עבד טוב במספרים קטנים הפך לבלתי נסבל במספרים גדולים.
למי ששכח, למדינה יש חובה לעשות ככל שביכולתה שרישיונות לנשק לא יגיעו למי שמסכנים את עצמם ואחרים.
המחקר בעולם מראה באופן חד משמעי שבבתים שיש בהם נשק הסיכוי לפגיעה מנשק של מי מבני הבית עולה דרמטית. לכן זו טעות להסתכל על כמה נשים נרצחות בישראל באמצעות נשק חם ומזה להסיק מסקנות על המדיניות הרצויה בישראל.

כרגע הבדיקות היחידות הנעשות למי שמבקש רישיון הן בדיקה ברישומי המשטרה ושל רופאי המשפחה ובמאגרי של משרד הבריאות. זה לא מספיק. זה לא יכול להיחשב בדיקת רקע מקיפה מספיק.

ניבוי אלימות עתידית של אדם היא משהו שקשה עד מאוד לבצע אבל לכל הפחות צריך להשתמש במידע שנצבר על האדם עד למועד בקשת הרישיון.
כרגע אין כל התייחסות לאלימות במשפחה בהליך קבלת הרישיון. בדיקת הרשעות ברור שלא יכולה להספיק הרי ידוע שרוב מיקרי האלימות במשפחה נסגרים ללא הרשעות. המידע על צווי הגנה והרחקה לא בהכרח מגיע למשטרה. הממשק העתידי מול משרד הרווחה חייב לייצר אינדקציה והמלצה לבדיקת עומק ברגע שמשפחה מטופלת במרכז למניעת אלימות במשפחה .
צריך לזכור שזה חוק שבאחריות המשרד לביטחון לאומי ואחריות תיקוני חקיקה היא באחריות המשרד לביטחון לאומי."

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו