קריאה דחופה – חובה לקבל חוות דעת של הרווחה לפני אישור רישיון נשק.

מרכז רקמן וארגונים נוספים בפנייה דחופה לחייב קבלת חוות דעת של משרד הרווחה לפני אישור רישיון נשק.

השתתפנו היום (10.12.23) בישיבה שהתקיימה בוועדה לביטחון לאומי בהצעה "לדיון מהיר" בנושא: "חלוקת הנשק ללא מעורבות של משרד הרווחה והביטחון החברתי, עלולה להחריף את האלימות בתוך המשפחה" של חברי הכנסת מירב בן ארי, עופר כסיף, שרון ניר, יונתן מישרקי, פנינה תמנו ואפרת רייטמן מרום.
 
בהמשך למכתב ששלחנו ביחד עם ארגונים נוספים לשר הרווחה, יעקב מרגי, ביום 5.12.23, הגענו כדי להתריע על כך שדרוש שינוי חקיקה שיציב את משרד הרווחה והביטחון החברתי כגורם קובע ולכל הפחות כגורם ממליץ בתהליך מתן הזכאות לנשיאת נשק פרטי. זאת, לצד משרד הבריאות ומשטרת ישראל שאמונה על הערכת מסוכנות והערכת מצב נפשי ורפואי של המבקש.
 
משרד הרווחה מחזיק בידע קריטי ורלוונטי ביותר, בין היתר בכל הנוגע לאלימות במשפחה וברור לכל שהכנסת נשק פרטי לתוך תא משפחתי שיש בו דינמיקה של אלימות במשפחה מהווה סכנת נפשות של ממש לחיי נשים וילדים. הסכנה היא לא רק לרצח נשים, תופעה שעולה בהתמדה במהלך השנים האחרונות ובעיקר סביב תקופות משבר וחירום כפי שהיה בתקופת קורונה, אלא גם יכולתן של נשים לצאת מקשר אלים שכן האקדח המונח על השולחן בביתה של אישה מאוימות מעצים את יחסי הכוחות בין הצדדים ואת חוסר האונים של האישה.
היות שהתקנות הקובעות את התבחינים ותנאי הסף לזכאות לנשק הורחבו והועברו כתקנות קבע ולא כהוראת שעה, אנחנו לא מדברים על אירוע נקודתי סביב אירועי ה-7 באוקטובר והמצב הבטחוני הרגיש כעת אלא על מצב מתמשך שילווה את החברה הישראלית זמן רב, ולכן דרוש שינוי חקיקה ואין להספק בנהלי עבודה בין הרווחה למשטרה אלא לקבע את משרד הרווחה כגורם בעל משקל כבר במסגרת חקיקה ראשית.
 
עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן:
"המצב כיום, בו הליך מתן רישיון נשק לא מחייב חוות דעת של הרווחה מעלה חששות כבדים. האפשרות של מתן רישיונות נשק לאנשים שנשקפת מהם מסוכנות, אשר עשויים להביא לפגיעה בחיי אדם ובכלל זה להסלמת מקרי אלימות במשפחה וסכנה לחייהם של נשים וילדים מדאיגה ביותר.
אנו דורשות משר הרווחה לפעול מיידית לתיקון החוק כך שאגף כלי הירייה יהיה מחויב לקבל את חוות דעת הרווחה כתנאי לאישור רישיון. הדבר חשוב במיוחד לאור המידע הקריטי המצוי במשרד הרווחה והשפעתו על מידת המוגנות של נשים וילדים החשופים לאלימות במשפחה".
 

 

לשיתוף:

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו